Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren? - 30-10-2013

Antwoord:

Uit uw vraag kan ik niet opmaken of u deze vraag stelt als particulier of als bedrijf. Derhalve zal ik u ook een tweeledig antwoord doen toekomen.

Als particulier hebt u geen juridische plicht om uw administratie te bewaren. Echter, de belastingdienst kan tot vijf jaar terug vragen stellen inzake uw belastingaangifte. Hierom raad ik particulieren dan ook aan, om de persoonlijke administratie voor een termijn van vijf jaar te bewaren.

 

Voor bedrijven geldt een wettelijke bewaartermijn van 7 jaar voor de administratie. Hiermee wordt de basisadministratie bedoeld, te weten:

  • het grootboek;
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie;
  • de voorraadadministratie;
  • de in- en verkoopadministratie; en
  • de loonadministratie.

Er is één uitzondering inzake de bewaartermijn van 7 jaar. Indien het administratie betreft met betrekking tot onroerende zaken, bijvoorbeeld bedrijfspanden, dan dient deze administratie 10 jaar te worden bewaard.

Mocht u hieromtrent nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.

Bent u tevreden over ons antwoord op deze financiële vraag, kijkt u dan ook eens naar onze vaste prijsberekening voor onze online administratieve dienstverlening en u heb uw financiën altijd GoedOpOrde.

Meer toelichting »

Extra toelichting:

Gerelateerde vragen

15
10 / 2013
Is het uitbetalen van overuren in een keer verplicht? Goedendag, Sommige werkgevers willen "stuwmeren" van overuren op voorhand voorkomen en maken hierover, al dan niet contractueel, afspraken dat eventuele overuren direct in de volgende maand worden uitbetaald bij het salaris. Echter, in ... Lees verder
29
10 / 2013
Wat zijn de fiscale regels voor het geven van een kerstpakket? Goedendag, Tot 1 januari 2015 hebt u nog de keuze uit 2 mogelijkheden. U kunt kiezen voor het zogeheten eindheffingsloon of voor de werkkostenregeling. Vanaf januari 2015 is enkel de werkkostenregeling nog toegestaan. Indien u kiest voor het ei ... Lees verder
25
07 / 2016
Welke administratieve informatie op de website? Goedendag, in de wet (Artikel 3:15d, lid 1, BW) staan 4 algemene en 2 specifieke gegevens die op de website vermeld dienen te worden. Als eerste moet uw identiteit (naam waarmee u officieel staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel) en ... Lees verder
Adverteren?

Wil je ook een breed publiek benaderen met financiële producten? Je kunt adverteren op de vraagbaak van deze website. Neem contact met ons op als je geïnteresseerd bent.

Contact