Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren? - 30-10-2013

Antwoord:

Uit uw vraag kan ik niet opmaken of u deze vraag stelt als particulier of als bedrijf. Derhalve zal ik u ook een tweeledig antwoord doen toekomen.

Als particulier hebt u geen juridische plicht om uw administratie te bewaren. Echter, de belastingdienst kan tot vijf jaar terug vragen stellen inzake uw belastingaangifte. Hierom raad ik particulieren dan ook aan, om de persoonlijke administratie voor een termijn van vijf jaar te bewaren.

 

Voor bedrijven geldt een wettelijke bewaartermijn van 7 jaar voor de administratie. Hiermee wordt de basisadministratie bedoeld, te weten:

  • het grootboek;
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie;
  • de voorraadadministratie;
  • de in- en verkoopadministratie; en
  • de loonadministratie.

Er is één uitzondering inzake de bewaartermijn van 7 jaar. Indien het administratie betreft met betrekking tot onroerende zaken, bijvoorbeeld bedrijfspanden, dan dient deze administratie 10 jaar te worden bewaard.

Mocht u hieromtrent nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.

Bent u tevreden over ons antwoord op deze financiële vraag, kijkt u dan ook eens naar onze vaste prijsberekening voor onze online administratieve dienstverlening en u heb uw financiën altijd GoedOpOrde.

Meer toelichting »

Extra toelichting:

Gerelateerde vragen

04
10 / 2013
BTW privégebruik elektrische auto van de zaak. U bent een bijtellingspercentage van 0% verschuldigd. Dit betekent dat u voor de loonheffing tegen 0% wordt aangeslagen wat nihil oplevert. Voor de BTW over het privégebruik geldt het percentage van 0% niet derhalve bent u nog steeds verplic ... Lees verder
30
01 / 2014
Parkeerkosten: wel of geen btw? Goedendag, Het klopt dat er soms wel of geen btw is geheven over parkeerkosten. Er is geen btw op parkeerkosten geheven, indien het aan een gemeente betaald is. Op parkeerkosten voor commerciële parkeergarages wordt echter wel btw geheven. O ... Lees verder
01
09 / 2015
BTW aftrekbaar indien deze niet op de factuur is vermeld? Het is niet mogelijk om de btw in mindering te brengen indien de btw niet is verantwoord op een factuur. Indien je een factuur zónder btw ontvangt vraag dan bij de leverancier om een nieuwe factuur waarop het btw factuur is verantwoord. Le ... Lees verder
Adverteren?

Wil je ook een breed publiek benaderen met financiële producten? Je kunt adverteren op de vraagbaak van deze website. Neem contact met ons op als je geïnteresseerd bent.

Contact