Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren? - 30-10-2013

Antwoord:

Uit uw vraag kan ik niet opmaken of u deze vraag stelt als particulier of als bedrijf. Derhalve zal ik u ook een tweeledig antwoord doen toekomen.

Als particulier hebt u geen juridische plicht om uw administratie te bewaren. Echter, de belastingdienst kan tot vijf jaar terug vragen stellen inzake uw belastingaangifte. Hierom raad ik particulieren dan ook aan, om de persoonlijke administratie voor een termijn van vijf jaar te bewaren.

 

Voor bedrijven geldt een wettelijke bewaartermijn van 7 jaar voor de administratie. Hiermee wordt de basisadministratie bedoeld, te weten:

  • het grootboek;
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie;
  • de voorraadadministratie;
  • de in- en verkoopadministratie; en
  • de loonadministratie.

Er is één uitzondering inzake de bewaartermijn van 7 jaar. Indien het administratie betreft met betrekking tot onroerende zaken, bijvoorbeeld bedrijfspanden, dan dient deze administratie 10 jaar te worden bewaard.

Mocht u hieromtrent nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.

Bent u tevreden over ons antwoord op deze financiële vraag, kijkt u dan ook eens naar onze vaste prijsberekening voor onze online administratieve dienstverlening en u heb uw financiën altijd GoedOpOrde.

Meer toelichting »

Extra toelichting:

Gerelateerde vragen

01
09 / 2015
BTW aftrekbaar indien deze niet op de factuur is vermeld? Het is niet mogelijk om de btw in mindering te brengen indien de btw niet is verantwoord op een factuur. Indien je een factuur zónder btw ontvangt vraag dan bij de leverancier om een nieuwe factuur waarop het btw factuur is verantwoord. Le ... Lees verder
25
02 / 2013
Is een boete fiscaal aftrekbaar? Goedendag, Om te bepalen of de boetes aftrekbaar zijn, moet worden gekeken naar de aard van de boete. Deze is leidend voor het al dan niet mogen aftrekken van de boete van de winst. Boetes met een bestraffend karakter (bijv. verkeersboete) zijn n ... Lees verder
01
03 / 2014
Hoe verwerk ik een zakelijke lening als zzp'er bij de inkomstenbelasting? Goedendag, Voor het bedrijf van uw man moet voor de belastingaangifte een balans en winst- en verliesrekening worden opgesteld. De externe lening wordt in de balans verantwoord en de betaalde rente wordt in mindering gebracht op de winst. De wins ... Lees verder
Adverteren?

Wil je ook een breed publiek benaderen met financiële producten? Je kunt adverteren op de vraagbaak van deze website. Neem contact met ons op als je geïnteresseerd bent.

Contact