Bel ons: 0172 - 760 924
Volg ons:

Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren? - 30-10-2013

Antwoord:

Uit uw vraag kan ik niet opmaken of u deze vraag stelt als particulier of als bedrijf. Derhalve zal ik u ook een tweeledig antwoord doen toekomen.

Als particulier hebt u geen juridische plicht om uw administratie te bewaren. Echter, de belastingdienst kan tot vijf jaar terug vragen stellen inzake uw belastingaangifte. Hierom raad ik particulieren dan ook aan, om de persoonlijke administratie voor een termijn van vijf jaar te bewaren.

 

Voor bedrijven geldt een wettelijke bewaartermijn van 7 jaar voor de administratie. Hiermee wordt de basisadministratie bedoeld, te weten:

  • het grootboek;
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie;
  • de voorraadadministratie;
  • de in- en verkoopadministratie; en
  • de loonadministratie.

Er is één uitzondering inzake de bewaartermijn van 7 jaar. Indien het administratie betreft met betrekking tot onroerende zaken, bijvoorbeeld bedrijfspanden, dan dient deze administratie 10 jaar te worden bewaard.

Mocht u hieromtrent nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.

Bent u tevreden over ons antwoord op deze financiële vraag, kijkt u dan ook eens naar onze vaste prijsberekening voor onze online administratieve dienstverlening en u heb uw financiën altijd GoedOpOrde.

Meer toelichting »

Extra toelichting:

Gerelateerde vragen

08
02 / 2011
Wat houdt de eindheffing van 80% in bij de werkkostenregeling? Onder de werkkostenregeling mag u, behoudens een aantal uitzonderingen de zogenoemde gerichte vrijstellingen, maximaal 1,4% van uw totale fiscale loon als nettovergoedingen aan uw werknemers verstrekken. Dit wordt de vrije ruimte genoemd. Komt u bov ... Lees verder
27
02 / 2011
Wat is de omzetsnelheid van de voorraad? De omzetsnelheid is een verhouding tussen de inkoopwaarde van de omzet en de gemiddelde hoogte van de voorraden. Lees verder
09
02 / 2011
Is deelname aan de werkkostenregeling per 2011 verplicht? De werkkostenregeling komt in de plaats van de huidige regels voor vrije vergoedingen en verstrekkingen. Tot en met 2013 geldt een soort overgangsregeling en mag de werkgever elk jaar kiezen voor de werkkostenregeling of voor de ‘oude' reg ... Lees verder
Adverteren?

Wil je ook een breed publiek benaderen met financiële producten? Je kunt adverteren op de vraagbaak van deze website. Neem contact met ons op als je geïnteresseerd bent.

Contact