Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren? - 30-10-2013

Antwoord:

Uit uw vraag kan ik niet opmaken of u deze vraag stelt als particulier of als bedrijf. Derhalve zal ik u ook een tweeledig antwoord doen toekomen.

Als particulier hebt u geen juridische plicht om uw administratie te bewaren. Echter, de belastingdienst kan tot vijf jaar terug vragen stellen inzake uw belastingaangifte. Hierom raad ik particulieren dan ook aan, om de persoonlijke administratie voor een termijn van vijf jaar te bewaren.

 

Voor bedrijven geldt een wettelijke bewaartermijn van 7 jaar voor de administratie. Hiermee wordt de basisadministratie bedoeld, te weten:

  • het grootboek;
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie;
  • de voorraadadministratie;
  • de in- en verkoopadministratie; en
  • de loonadministratie.

Er is één uitzondering inzake de bewaartermijn van 7 jaar. Indien het administratie betreft met betrekking tot onroerende zaken, bijvoorbeeld bedrijfspanden, dan dient deze administratie 10 jaar te worden bewaard.

Mocht u hieromtrent nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.

Bent u tevreden over ons antwoord op deze financiële vraag, kijkt u dan ook eens naar onze vaste prijsberekening voor onze online administratieve dienstverlening en u heb uw financiën altijd GoedOpOrde.

Meer toelichting »

Extra toelichting:

Gerelateerde vragen

03
01 / 2014
Waar boek ik in de boekhouding mijn kerstpakket op? Goedendag, U geeft aan dat het hier een kerstpakket betreft dat een waarde heeft kleiner dan € 70,-. Dit betekent dat de waarde onder de maximale grens blijft en u het kerstpakket aan uw werknemers kunt schenken, zonder dat zij hierover loon ... Lees verder
25
02 / 2013
Is een boete fiscaal aftrekbaar? Goedendag, Om te bepalen of de boetes aftrekbaar zijn, moet worden gekeken naar de aard van de boete. Deze is leidend voor het al dan niet mogen aftrekken van de boete van de winst. Boetes met een bestraffend karakter (bijv. verkeersboete) zijn n ... Lees verder
21
04 / 2011
Mijn klant is failliet. Kan ik toch de btw terugvragen ? En hoe ? U kunt de btw terugvragen zodra het zeker is dat uw klant de factuur niet (geheel) zal betalen. In uw geval is de debiteur failliet en bent u er dus zeker van dat uw factuur niet meer wordt betaald indien dit door de curator aan u is bevestigd of de ... Lees verder
Adverteren?

Wil je ook een breed publiek benaderen met financiële producten? Je kunt adverteren op de vraagbaak van deze website. Neem contact met ons op als je geïnteresseerd bent.

Contact